ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | ||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
بنام خدا . آموزش ریگینگ را شروع میکنیم .
این بخش برای اونهایی که فقط میخوان انیماتور باشند هم ، بسیار مهم هست . درسته که یک انیماتور در مایا یا هر نرم افزار دیگه ، میتونه انیمیت بزنه فقط با داشتن دانش انیمیشن سنتی ( قوانین دوازده گانه ی دیزنی و فیگوراتیو و گسچر ) و آشنایی با کلید و میانی و کنتاکت (( در بخش انیمیشن به آن خواهیم پرداخت )) ولی ...... برای اینکه بر کاراکترتان کاملا چیره باشید و به هیچ مشکلی بر نخورید باید ریگ را بشناسید . قید ها ( Constrains ) عملکرد IK FK و در کل اینکه یک اسکلت چگونه کاراکتر شما رو خم میکنه یا اون را تغییر شکل میده . همه برای یک انیماتور مهم خواهد بود .
فرایند ریگ در انیمیشن سه بعدی ، درست مانند اسکلت دهی به کاراکتر عروسکی است .
پیش از آموزش ریگ ، آموزش ساخت کاراکتر سیمی را ببینید
ساخت اسکلت :
ماژول مایا را در حالت Animation قرار دهید . البته در حالت دیفالت مایا روی انیمیشن ست هست . مانند شکل زیر بر روی Skeleton کلیک کنید تا منوی آبشاری باز شود .
بر روی مربع کنار Joint Tool کلیک کنید . پنجره ی Joint Tool باز میشود .
بسیار بسیار مهم . این پنجره یک دنیا معنی و مفهوم داره . اگر با ساختار علمی زنجیره ی اسکلت آشنایی نداشته باشید همیشه یک جای کارتان خواهد لنگید بدون اینکه دلیلش رو بدونید . جالبتر اینکه در این دی وی دی های آموزشی حتی اگر کاملا دقت کنید ، استاد اینها رو از قبل تنظیم کرده یا یکجایی توضیح داده در دی وی دی های قبلیش یا اینکه فرض گرفته شما بلدید . این میشه که کمتر کسی هست کاملا حرفه ای و بدون عیب و نقص ریگ بزنه . بعضی ها با کلی دک و پز و ادعا ، همین مقدمات رو نمیدونند و خودشون رو ریگر معرفی میکنند . این میشه که فقط به درد لای جرز میخوره کارشون .
بعضی چنین عنوان میفرمایند که برنامه نویسی نیاز داره و چنین و چنان . من فکر میکنم ، ریگ بیشتر هنر استفاده از دانسته ها هست تا بکار بردن Mel و برنامه های عجیب و غریب و اسکریپ و ... . نه اینکه اونها اهمیت نداره ، بلکه همین تنظیمات و دستورات ساده و قید ها Constrains را اگر خوب یاد بگیریم خواهیم توانست ریگی مناسب تحویل گروه انیمیت دهیم .
در نوشته های بعد ، Joint Toos را کامل توضیح خواهم داد .
حالا همه چیز تنظیم شده و ابزار فعال هست . کافیست به ترتیب جای 1 2 3 ... کلیک کنید
اسکلت را در پرسپکتیو ایجاد نکنید . در یکی از نماهای ارتوگرافیک این را بسازید
پرسش : مانند شکل زیر Outliner را بیارید و ببیند مفصلها با هم چه رابطه ای دارند ؟ در دیدگاه برام بنویسید .
وقتی یک Joint یا مفصل انتخاب است ، دکمه ی d را پایین نگه دارید اینطور میتوان بدون جابجا شدن مفصلهای فرزند آنرا جابجا کرد
پوستدهی به کاراکتر : SKIN
آیا میدانید ، تغییر شکل پوست بوسیله ی اسکلت چگونه عمل میکند و آیا با چگونگی اعمال نیروهای مفاصل بر روی ورتکسهای پوست آشنایی دارید ؟ اگر آری در کامنت برایم بنویسید . در آموزش ریگ 2 به این مهم و تنظیمات Joint Tools خواهیم پرداخت .
lمرسی اقای منشی زاده که لطف کردید واین اموزش را گذاشتی
:) خواهش دوست گرامی . امیدوارم برسم امشب بنویسم باز
ممنون میشه بیشتر توضیح بیشتری بدید
خواهش . باشه چشم . امشب به امید خدا مینویسم اگه برسم
خیلی اذیت شدم تا اومدم وبلاگ.دستتون دردنکنه خیلی پربارهست
درود . چرا بر سرعت نت ؟ یا پیدا نشد ؟ ببخشید :) مرسی حال سعی میکنم کاملش کنم این درس را
درود.نه سرعت خیلی پایین بود.خیلی زحمت کشیدید.ادرس رو متاسفانه هنوز پیدانکردم
آدرس همین هست که
دارم به مایا علاق مند میشوم . میدونی د چن ساله بازش نکردم ؟ یادش بخیر
5 سال ؟
من هر کاری می کنم این ریگها که از اقای روستا گرفتم باز نمی کنه اشکال از کجاست
من هر کاری می کنم این ریگها که از اقای روستا گرفتم باز نمی کنه اشکال از کجاست
درود بر شما . نمیدونم . همش درست هست که .
File .... Open
رو خود فایل دابل کلیک نکنید
کلاس جمعه باشه خوبه ؟ این هفته جمعه
اری از مطالب مفیدتون
سلام استاد شما خیلیییی عزیزید مرسی بابت همه اموزشاتون
درود . پاینده باشید مهربان
سلام و عرض ادب و احترام... خدا قوت بنده مطالب رو دنبال میکنم
خیلی روان و قابل فهم هستند .. مچکرم
درود مرسی
یه زمانی اینجا پر از نوشته ی دست اول بود
آخ که چقدر شادم کردین . پس از مدتها یه دوست خوب ....