آموزش انیمیشن

آموزش انیمیشن و گرافیک کامپیوتری

آموزش انیمیشن

آموزش انیمیشن و گرافیک کامپیوتری

آموزش ساخت برگ رز ( انگور )

 

آموزش مدلینگ - ساخت تکسچر  و رندرینگ  برگ  درخت انگور   را براتون  خواهیم داشت  

 

با ما باشید ..........  

 

 

در کلاس برایتان گفتم که  در  نتیجه ی مدلسازی همه چیز  به یک رنگ و جنس  ایجاد میشوند . با متریالهای مناسب میتونیم به این مدلها ، جنسیت ببخشیم . جنس  مات ، شیشه ای ، فلزی و ... 

 

به عنوان مثال ، برای کاغذ و گچ  و دیگر اجسام و سطوح که مات بوده  و حالت آینه ای و صیقلی و شفاف نداشتند از  متریال  Lambert  استفاده کردیم .  پیش از آن  نکات بسیار مهمی پیرامون شناخت ماهیت نور ،  چگونگی انعکاس و دیده شدن اجسام گفته شد . در باره ی نرمالها در محیط مایا گفتیم و اینکه  آنها چه هستند و  چگونه در بازتابش یا شکست دسته های نور عمل میکنند . 

 

خوب ، باز هم مانند همیشه  به شما پیشنهاد میدهم ، پیش از آموختن هر  بخش از مایا ،  علم  مربوط به آن را بیاموزید . چراکه  در بیشتر موارد ،محیط مایا  ، شبیه سازی دنیای واقعی  ی ماست . 

 

نورپردازی کلاسیک را اگر ندانید ، در مایا  دست و پایتان گم میشود . با  فیزیک نور اگر آشنا نباشید ، بیهوده  سرگردان میشوید در دنیای مایا .  ( اگر گفته های  من در کلاس را دارید   تایپ کنید روی وبگاه قرار دهیم به اسم خودتان ) 

 

 

مدلسازی :  باز هم مانند همیشه پیش از شروع به مدلینگ ، یک برگ رز را به خوبی بررسی کنید . شما باید چیزهایی را ببینید که  از چشم  دیگران پنهانست . یک هنرمند سه بعدی مایاکار ، باید بداند این برگ  چرا و چگونه دیده میشود . خوب  مشخص است .... ! چون نور به آن میخورد و به چشم ما میرسد .رنگی که ما میبینیم چه رنگیست ؟ (1) به رگبرگها دقت کنید ،  چرا  متمایز از بقیه ی برگ دیده میشوند ؟!!  خوب به دلیل تفاوت رنگ و ؟؟  بله  به دلیل تفاوت میزان شفافیت  (2) . 

برجستگی یا فرو رفتگی های آن را کاملا بررسی کنید .  چرا آنها به چشم می آیند ؟ (3 )  به دلیل آنکه ایجاد سایه (4 ) میکنند .   برخی قسمتهای برگ  مات هستند (5 )  برخی نواحی براق (6 )     

 

 

   

 

برای مدلسازی تقریبا دو راه  کلی وجود دارد . یا مدلسازی کامل  با در نظر گرفتن توپولوژی مناسب ، زیرا ممکن است خم شدن برگ یا حتی کندن گوشه های آن در سناریو آمده باشد .  و یا استفاده از گزینه ی ماسک .   

 

 

زمانی که به ساخت تکسچر میرسید ، باید  تمامی موارد بالا به شکل تکسچرهای  جداگانه ساخته شود و به عنوان گره ، در  هایپرشید  HyperShade   به متریال اصلی اختصاص یابد . 

 

.  ببینید  ،  این ضربدر قرمز بزرگ  یعنی اشتباه هست اینجور مدلینگ  . 

در آموزش ساخت سر ،  اگه یادتون باشه (  و ورکشاپ  آموزش ساخت سر واقعنما ) ، یاد گرفتید که  باید  نقاط رو روی خطوط  اخم و جین های ناشی از حرکات میمیک قرار بدید ، برای ساخت برگ  هم  به  رگبرگهای اصلی توجه کنید  .   اینها  مانند یک استراکچر ، برگ را نگه داشتند . خوب پس  ما هم سعی میکنیم  در ساختار توپولوژی  از اونها دستور بگیریم . اینطور خم شدن برگ خیلی عالی میشه .  حتی  اگر نیاز باشه میتونیم به اون اسکلت بدهیم و  با یک Smooth Bind  به زیبایی تمام  وزش باد و دیگر  انیمیتها را روی اون  پیاده کنیم . 

 

این نوشته   کاملتر میشود ................

نظرات 9 + ارسال نظر
حمیدرضاروستا چهارشنبه 1 خرداد‌ماه سال 1392 ساعت 14:46 http://www.farspaper.com

عالی وخوب مثل همیشه

مرسی دوست گرامی

بچه های معماری بوشهر چهارشنبه 1 خرداد‌ماه سال 1392 ساعت 15:32

سلام استاد عزیزم آقای منشی زاده :)

خوبید ؟ من رو به یاد میارید ؟ نازنین صالحی . همون که همیشه سرما خورده بود با آبو هوای شیراز :)

مجتمع علم و صنعت . معماری ها و اون همه مهر و محبتی که به ما داشتید

براتون آرزوی موفقیت روز افزون دارم

درود و سلام



خوبید شما ؟ مگه میشه یادم بره . 4 یا 5 نفر بودید . سر اینکه کلاس کجا باشه دعوا شد بین مسولای دو تا آموزشگاه .

یادش بخیر . دقیقا قبل از اینکه برم سربازی بندر . سال 83

محمد رضا صادقزاده چهارشنبه 1 خرداد‌ماه سال 1392 ساعت 18:50

ممنون از این همه فعالیت واقعا ما را شرمنده می کنید

آقا خواهش میکنم ، وظیفست . ببخشید که دیر به دیر آپ میکنم .

امیدوارم مفید باشه مطالب

فروزنده پنج‌شنبه 2 خرداد‌ماه سال 1392 ساعت 07:30

سلام استاد
خوبید ؟ فیسبوک براتون کامنت گذاشتم فایل رو به چه ایمیلی بفرستم جواب ندادید .

درود .خوبم مرسی . نشد برم فیسبوک . شماره که داشتید پیام میدادید خوب . راستش الان نمیرسم میخواید کسی را معرفی کنم خدمتتان ؟ ایمیل هم باز نمیشه گوگل

ابراهیم رحیمی پنج‌شنبه 2 خرداد‌ماه سال 1392 ساعت 10:15 http://3ds-gerash.blogfa.com

سلام استاد عزیز...خوبی؟؟
میتونید تکنیک ساختش هم بگید؟؟ممنون

سلام عزیزم مرسی شما خوبی ؟

بله . ببخشید از صبح تا حالا نبودم شیراز . امشب سعی میکنم کامل بنویسم اگه نرسیدم به دلیل امتحانات کمی دیرتر . پیشاپیش از تاخیر در آموزش پوزش میخوام :)

ابراهیم رحیمی جمعه 3 خرداد‌ماه سال 1392 ساعت 10:05 http://3ds-gerash.blogfa.com

ممنون..خوبم..اکی..منتظریم پس..:)..پوزش برا چی استاد؟؟؟شما سَرورید...بازم ممنون

کوچیکم

م.سعادت جمعه 3 خرداد‌ماه سال 1392 ساعت 14:54

سلام استاد . دیگه جمعه کلاس نیست ؟

من زنگ زدم گفتن شده شنبه فقط کلاسهاتون

درود و سلام

به اصرار بچه ها شد شنبه . فکر نکنم جمعه به حدنصاب برسه در کل مگر اینکه دوستانتان را بیارید . همین شنبه ها هم امیدی نیست ادامه پیدا کنه مگر اینکه تعداد بشن . تو مملکت ما ، یا فصل درس هس که همه درس دارن یا امتحان که همه .... یا تابستان که هیچکی حال نداره در کل شیرازه

حمیدرضاروستا جمعه 3 خرداد‌ماه سال 1392 ساعت 15:06 http://www.farspaper.com

یاسمن براتی یکشنبه 26 خرداد‌ماه سال 1392 ساعت 11:32

سلام
حیف که خونمون شیراز نیست وگرنه میومدم کلاس ( شیرازیا باید قدر بدونن )
کارتون حرف نداره
موفق و شاد باشید:)

درود و سلام بر شما دوست گرامی :)

خیلی شاد شدم پیامتان را دیدم . مرسی مرسی .
شما استاد ما هستید . سرفراز و شاد باشید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد